Cuma, Temmuz 20

Urfalı Nasıl Kıcık Verir?

Ramazanın ilk günü;Urfalılar daha sahurda; iftarda ne yiyeceklerinin hesabını kitabını yapmış, hanımlarına, kızlarına ya da gelinlerine siparişleri çoktan vermiştir: 
Çikifte, ağzı açık, lebeni, kıymalı sögürme, yanında bostana tatlı da şıllıx

Ya da bir başka mönüde yımırtalı kifte, mahruta, çömlek, semsek ve de koruk ekşisi (xıttılı), taltı kırma kadayıftır!

Yani sizin anlayacağınız birbirinden güzel taamlar!

Ancak bütün bu güzel yemeler içmeler tüketilirken siz sanıyor musunuz ki Urfalı yer içer, yan gelir yatar?

Hayır! Bir Urfalı’nın Urfalı olduğunun en büyük göstergesi bundan sonra başlar!

Akrabaya eşe dosta kıcıx verecektir! Yani yediğini içtiğini dolaylı yoldan, laf arasında, dokundurmalarla anlatacak böylelikle hava atacaktır karşısındakine!

Bu durum tabii ki öncelikle bolluktan bereketten geçilmeyen ramazan ayında daha çok olacaktır ama sadece bu ayla da sınırlı değildir ‘'kıcıx'’ durumu.

Yani Urfalı ne zamanki ‘eyi’ bir şey yedi içti işte o zaman bunu bir başkasına anlatma durumu da ortaya çıkmış demektir ve fırsatı kaçırmaz.

İşte size birkaç ‘seçkin’ örnek. Şimdilik bunlarla yetinelim sırası gelince diğerlerini de yazarız.

-         Bir Urfalı nerede olursa olsun öbür Urfalı’yı telefonla arar ve hal hatır sorduktan sonra araya meramını sıkıştırır, ‘ Ayıptır sölemesi daha sıfradan yeni kalktım ağzıya layık çömlek vardı’ der;

-         Ya da ‘vallah billah kifte leğeninin başından yeni kalktım daha elimi yıkamadım’ der.

-         Ya da ‘Babo eliyin artığı, bizim hanım bi şıllıx yapmıştı... Hava sıcaktı loo ele doyuncakkk yiyemedim; der.

- Dün gece avrattan çekiştıx. Yımırtalı kifte yapmış deyi evde yoğurt yoktu ayran yapamadım!

-         Ya da çaktırmadan sorar: Ağey sen bilirsen, deyem akşama kaburga yapag, tanıdıgıy eyi kasap var mı? Benim gavvata kıcıx oluyam son zamanlarda...

-         Ya da yok looo sede yağ ağır olıy. Bacıy dün akşam sögürmeye tökmişti, yimek yağın içinde yüziydi, dedim ki bacıya, bi daha sögürmiye tereyağ tök!

-         Yoo boş ver gavvadı, dün gece bize mısafırlığa geldi iki tepsi kırma kadayıf getirmiş, insan birini de tel alır ’ der.

-         Loo sen bilmisen haa su kabağı Horhor'da var, bacıy geçen gün almış bi bişirdi ağzıya layık...


-         Ağey, yarın akşam iftara kayın babam geliy. İlk. Deyem çikifte yapım; bacıy ağzı yumuk ağzı açık yapsın, başka ne yapsak ecebe?



-         Kesin buzlığa koymıştır su kabağını mevsimi değil kiiii... Eline geçmi ya mahanaya bahxx!

-         Yook loo hanımı bilmiy yapmağı; heç su kabağı nohutsuz olur mu?

-         Gavvat bi de deyiy ki ben su kabağı yiyem. Hanımı öküz etinden yapıy koyıy önüne bu da su kabağı yiyem deyi!

-         Loo yimagı bilmiy; su kabağını sebeh buzdolabından çıkaracaksan sıcak dırnaklı ekmek bi de Urfa isodı be le kondan yiyecaksannn!


-        Lqo sebehleri bişe mi yiyem arvat yatıydı sebeh önümü bi şe koyan yok dün geceki su kabağını yidim sıcak dırnaklı ekmekle bir de acı isoda denk geldim!

-         Eyimiş la babo kef etmişsennn... Ben gidiyem dedimm ac acına; bizim avrat ayağından bay bay etti biyeee! Lee yok haaa tenezıl etmedi kahmağa deyyem sen deyisen vardır bında bişeyy!

-         Ne bişirdiyiz bögün? Valla ismiy hakkı içün bizde bişe yogtu; gelin bacey boranı yapmış bi de yalnız pilav!

-         Loo sonradan derc etti yoksa deyimiş ki tandırlığta doğrama var, yi ele get işe!

-         Bacım dün gece ayıptır sölemesi karnıyarık yidim ama Urfa balcanlarının dadı yok.

-         Dorgamıya çok kuyrık koymış sevmem babası gile götirdııı! Mahsus yapmıştır lee! Biliy ben kuyrık sevmiyem doldırmış kuyrıgı dorgamıyaaa!
-         Anası gile götürmak üçün!

-         Agey siye bi şey soracağam dün bacıy aya kiftesi yaptı ağzıya layık yidim yidim sonra dedim bu yaz günü bu sıcakta bu kadar yime; avrada dedim artanı derin dondurucuda sakla. Deyiy saklanmaz. Aya kiftesi derin dondurucuya konulmaz mı babo?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder